Domů » Obsahová strategie

Obsahový marketing

Obsahový marketing, neboli content marketing, je jedním z kanálů, jakým firma komunikuje s vybranou cílovou skupinou. Pomocí content marketingu, vytváří a sdílí obsah, který je pro cílovou skupinu relevantní.

Klíčovým pilířem content marketingu je kvalitně vypracovaná obsahová strategie, která určuje, co se bude komunikovat, kde, kdy, jak a komu. Důležitým aspektem content marketingu je tvorba obsahu, včetně psaní textů a tvorby audiovizuálního a grafického materiálu. Obsahový marketing je stěžejní pro SEO strategii i pro linkbuilding.

Co je cílem obsahového marketingu

  • Zvýšit povědomí o značce nebo produktu a poskytovat o něm informace.
  • Zaujmout potenciální zákazníky skrze zajímavý a poutavý obsah.
  • Posilovat loajalitu a vazbu se stávajícími klienty.
  • Zvýšit dosah komunikace za nižší náklady, například prostřednictvím interního blogu.
  • Podpořit prodeje.

Jak funguje content marketing v praxi?

Obsahová strategie je dlouhodobý proces, který se postupně rozvíjí a buduje. Zahrnuje analýzu konkurence, content gap analýzu, tematický plán, určení stylu komunikace a výběr komunikačních kanálů. Avšak zcela na začátku je potřebné, aby byly vypracována analýza klíčových slov, na základě které se zjistí termíny a dotazy, které uživatelé v daném segmentu hledají. V analýze klíčových slov budou zahrnuty výrazy, které jsou důležité pro budování obsahu na webu – témata pro blogové články, návrhy termínů pro slovník pojmů, klíčová slova pro texty kategorií či pro produktové texty. Díky této analýze se zjistí hledanost klíčových slov, sezonalita dotazů a důležité metriky a data pro budování SEO i pro další marketingové kanály (například pro PPC).

Formy obsahového marketingu

Podoba obsahu v content marketingu se odvíjí od tématu, komunikačních kanálů a stanovených cílů. Mezi běžně používané formy obsahu patří:
 
  • Profily na sociálních sítích
  • Blog
  • Informační články a novinky
  • Rozhovory, tipy, návody, případové studie
  • Infografiky
  • Videa
  • Podcasty
  • Diskuzní fóra a skupiny
  • Newslettery
  • Soutěže
  • Mikrostránky a specializované weby
Content marketing

Výhody a nevýhody content marketingu

Dobře promyšlená obsahová strategie a úspěšný content marketing přinášejí značce a firmám zřejmou konkurenční výhodu. Zároveň slouží jako zdroj potenciálních zákazníků, kteří mají doopravdy zájem o produkty nebo služby, což zvyšuje pravděpodobnost jejich nákupu a posiluje jejich loajalitu.

Nevýhodou content marketingu je jeho náročnost na čas a nutnost zapojení interních zdrojů firmy. Nastavení strategie a tvorba obsahu vyžaduje aktivní spolupráci různých oddělení firmy, aby byla zajištěna konzistence v obsahu a jeho správnost. Samotnou tvorbu obsahu, ale též kompletní obsahovou strategii lze svěřit externím partnerům – SEO specialistovi, který se postará o kompletní správu webu po technické i obsahové stránce.

Budujte obsah na svých webových stránkách a přiveďte více organické návštěvnosti i potenciálních zákazníků.

Copywriting

Copywriting je psaní textů, které mají za cíl oslovit, přesvědčit a zaujmout čtenáře či potencionálního zákazníka s cílem podnítit určitou akci. Copywriting je neodmyslitelně spojen s obsahovým marketingem, protože kvalitní texty jsou základem úspěšného content marketingu.

Proč je propojení obsahového marketingu a copywritingu důležitá

  • Tvorba obsahu: Copywriting hraje klíčovou roli při psaní různých forem obsahu, které se v obsahovém marketingu používají, jako jsou blogové články, informační texty, produktové texty a další. Texty napsané copywritery jsou navrženy tak, aby byly nejen informativní, ale také atraktivní pro čtenáře a podněcovaly je k dalším akcím, například k nákupu produktu nebo služby.

  • Zaujmutí cílové skupiny: Copywriting je klíčovým prvkem při oslovování specifických cílových skupin. Copywriteři píší texty, které jsou zaměřeny na potřeby a zájmy určitého segmentu publika. To je důležité pro obsahový marketing, protože jeho úspěch spočívá v oslovování lidí se správně volenými větnými spojeními.

  • Call to Action (CTA): Copywriting pomáhá vytvořit efektivní „call to action“ (volání k akci) v obsahu. CTA je část obsahu, která vyzývá čtenáře k provedení konkrétního kroku, jako je stisknutí tlačítka „Koupit teď“ nebo odběr newsletteru. Správně napsané CTA může zvýšit konverzi obsahového marketingu.

  • Tonalita a styl: Copywriting umožňuje definovat tonalitu a styl komunikace, které odpovídají značce nebo produktu. Toto je klíčové pro udržení konzistence v obsahovém marketingu.

Nechte psát copywritery chytlavé texty, které budou přímo pro vaši cílovou skupinu.

Jiné formy budování obsahu

Content marketing může účinně spolupracovat i s public relations (PR) či linkbuildingem a vzájemně se doplňovat. Lze například koordinovat témata a společně je rozvíjet. Pravidelná spolupráce mezi PR a content marketingem může posílit postavení značky nebo osobnosti jako odborníka v očích veřejnosti a médií. Dobře nastavená obsahová strategie může zlepšit viditelnost ve vyhledávačích (SEO) i vybudovat přirozenou návštěvnost webových stránek.